fbpx Skip to main content

Efficiënte stocktelling

Inventarisopname in Logistics App

Terwijl we het einde van het jaar naderen, wordt het hoog tijd om ons voor te bereiden op de jaarlijkse – vaak gevreesde – inventarisatie. Het is algemeen bekend dat traditionele inventarisaties een tijdrovend en foutgevoelig proces kunnen zijn. In dit artikel gaan we dieper in op hoe deze intuïtieve tool niet alleen het eindejaarsproces optimaliseert, maar ook bijdraagt aan een efficiënte start van het nieuwe jaar. Lees verder en ontdek hoe de Logistics App het verschil kan maken in uw inventarisatieprocedures.

Stap 1: BO Logistics: Lijsten maken

Er zijn twee mogelijkheden om een lijst te maken in BO Logistics.

Mogelijkheid 1:
Ga naar artikelbeheer > inventaris.

Mogelijkheid 2:
Ga naar bibliotheken > inventaris voor materieel

We werken het stappenplan uit op basis van de eerste mogelijkheid.

Datum: start telling

Maak in de bovenste grid een nieuwe lijn aan voor de datum waar je gaat op tellen. Dit is ook de datum die zal gebruikt worden om de stockcorrectie te doen. In de onderste grid kan je diverse lijsten maken die op een dag moeten geteld worden.

Artikels samenstellen

Klik op de drie puntjes om een lijst van artikels samen te stellen. Aan de rechterkant van het scherm kun je met specifieke zoekcriteria artikelen vinden en toevoegen. Het linker grid toont de artikelen die al in de lijst staan en moeten worden geteld.

Wanneer de lijsten klaar zijn ga je via ‘Extra > Lijsten vrijgeven’ deze vrijgeven. De status van de lijst gaat van 0 naar 1. Op dat moment zijn ze zichtbaar in de Shipments App (onderdeel van de Logistics App).

Stap 2: Shipments App: tellen en data ingeven

Navigeer naar de lijsten

Eerst gaan we op zoek naar de gemaakte lijsten in de Logistics App.

Volg deze stappen:

  1. Klik op het hamburgericoon
  2. Ga naar Inventarisopname > Artikels
  3. Je kunt de gemaakte lijsten bekijken.

Informatie per artikel

Klik op het artikel om de getelde hoeveelheid in te voeren. Gebruik je een handscanner? Scan het artikel en krijg direct toegang tot de actuele informatie in de app.

Status van de telling

Houd eenvoudig bij wat je al hebt gedaan en wat nog moet gebeuren. Onderaan zie je een schuifbalk, zo zie je een duidelijk beeld over de verdeling ‘Gereed’ en ‘To Do’.

Zodra de lijst volledig geteld is, wordt de balk volledig groen. Een volledig getelde lijst kan vervolgens verder verwerkt worden in BO Logistics.

Artikels toevoegen

Voeg eenvoudig artikelen toe die mogelijk nog niet op de lijst staan via de ‘Nieuw’-knop.

Stap 3: BO Logistics: Verschillen verwerken

Wanneer de lijst geteld is komt de status automatisch op 2 te staan. De lijst is klaar om de nodige stockcorrecties te doen.
Via Rapporten > Verschillen kan je een rapport afdrukken van de theoretische stock volgens KPD en de nieuw getelde stock.

Achterliggend werd een stockcorrectie gemaakt.

Onderaan in het artikel zie je wanneer het voor het laatst is geteld (in het veld ‘Laatste Inventaris’).

De lijst waarop de verschillen zijn verwerkt, krijgt de status 9.

Shipments App: Lijst verwerkt

In de Shipments App verdwijnt de lijst automatisch uit de te tellen lijsten zodra deze is verwerkt.

Over Logistics App:

Het beheren van logistieke processen kan complex en onoverzichtelijk zijn. Logistics App biedt een geïntegreerde oplossing om interne logistieke taken te stroomlijnen. Van voorraadbeheer en leveranciersbeheer tot scanning en ordertracking, onze tool helpt bij het optimaliseren van supply chain-processen. Vereenvoudig jouw logistiek en verminder operationele kosten. De Logistics App werkt naadloos samen met Logistics.

Neem een duik in een nieuwe manier van werken.

We denken dat je het leuk gaat vinden.

Neem contact op